måndag 9 augusti 2010

Jag hittade den!!

- Oj vad jag har letat och sökt, var finns den - tänk fall den inte finns mer? Hela sommaren har jag gått och längtat och väntat och misströstat mer och mer. Det kanske är helt slut, det kanske aldrig kommer komma. Men vad letar jag så intensivt efter undrar du - jo en SUPERBRA BOK förstås. En hel hög med sommarläsning hade jag med på semestern och där fanns ingen superbok men så fick jag ett tips av Linda. Nu är den funnen - KENSUKES RIKE av Michael Morpurgo. Oändligt bra en bok jag kan läsa om och om igen som stannar kvar och man vill ha den kvar. Den surrar kvar som en nära vänskap.
Och nära vänskap handlar den om. Under en jorden runt segling trillar Michael och hans hund av båten. De flyter iland på en ö mitt ute i havet, törstiga och hungriga och ensamma vandrar de runt på ön. Tjattrande apor uppe i träden, kokosnötter och en strand så långt ögat når. Men inget vatten ingen mat, utmattade faller de ihop. Nästa morgon står både mat och vatten framställt till dem. En fantastisk bok man kan läsa om och om igen.
Vilken tur att så bra böcker finns!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar