torsdag 29 september 2011

Vi vill ha hångelböcker!

Sa klass 4:a i Skå skola, när jag frågade om vilka böcker jag skulle prata om nästa gång.
Enkelt tänkte jag, lite hångel finns det gott om i mellanåldersböckerna.
Så jag plöjde en hög böcker...
Men inte ett endaste litet hångel så långt bokstäverna och fantasin nådde.
Det är mest kärlek, kärlek på håll, drömma, fråga chans och vara tillsammans. Så de fick bli kärlek istället.
Men några pussbokstips får ni åtminstone:
(fast när jag frågade så är pussar också hångel!)

Rött hjärta, blå fjäril av Annika Thor.
En söt liten bok om Alva som lämnar ett alla-hjärtans-dags-hjärta till Love. De blir tillsammans och gillar verkligen att vara med varandra. Ända tills sommarlovet och Love är borta i flera veckor, då är det inte så lätt när man träffas igen.

Pussar och P.S av Ingela Angerborn
Två flickor i samma klass som skriver dagbok. Varannat kapitel är Emmas och varannat kapitel är Johannas. De är båda kära, störtkära i en kille i klassen, samma kille. Det blir lätt problem, men kanske inte direkt för Emma och Johanna snarare för killen, som klantar till det rejält för sig. Kul och häftig bok.

Klassresan av Moni Nilsson
Kanske inte en bok för en klass 4 utan snarare för klass 5. Men en väldigt bra bok. Klassen ska splittras och nu är det sista dagarna, de åker på klassresa. Under några dagar och nätter händer väldigt mycket i klassen, kärlek uppstår, kärlek dör, kompisar, bråk, vänskap, problem. En riktigt bra bok!

/Kerstin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar