onsdag 8 februari 2012

En tjej som vill vara som hon är! Jag är jag

Mickan är snart 8 år.
Det bästa hon vet är att måla och rita. När hon kommer hem från skolan vill hon helst vara hemma och vara själv och få rita. Hon vill absolut inte leka med en flicka som heter Gela, hon är inte snäll alls. Då ska de leka häst och Mickan ska alltid vara häst och hoppa och springar. Det är inte kul.

Mickan ser mycket, hon ser en massa som hon inte gillar, tjejer som gör sig till för killar, att man säger tvärtom bara för man tror det ska vara så.  - Kolla vilken ful teckning jag har gjort, säger Natalie Fast hon vill bara att alla ska säga att den är fin. Och det gör alla också.
Nej, Mickan vill vara som hon är.

När de ska spela teater i klassen hoppas hon att hon inte behöver vara med. Men hon säger inget. Så blir hon Blyger ( Snövit och de sju dvärgarna) och då säger dumfröken:
- jamen, det passar ju dej Mickan.
Mickan tycker hon är dum.Det tycker jag med!

En underbar bok om Mickan, jag är jag av Emma Adbåge.
/Kerstin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar