tisdag 20 mars 2012

Skuggvarelser av Magnus Nordin

Nu har jag läst en gammal bok igen! Det blir ofta så när jag jobbar i Skå skola på skolbiblioteket - då får man tipsa om det som står i hyllorna.
Och där stod Skuggvarelser av Magnus Nordin.
Tur var det för den är ruskigt bra!
Jag älskar när jag dyker på gamla böcker som är superbra.
Den har det där som är så bra, spännade, märklig, oförutsägbar, övernaturlig och välskriven.

Vad handlar den om?

Jo,  om Daniel som bor i ett litet visset samhälle på Gotland. Mitt i en bilskrot bor han med sin nedgågna farsa som har som höjdpunkt "happy hour" på pizzerian i Slite. En viss uppgivenhet finns!
Men också en vilja en envis vilja till något annat, något bättre.

Så sker något annat i samhället. En stor van rullar långsamt in och söker sig fram. Svarta rutor glider in och förändrar livet. Den är på väg till Ryssens hus. En nedgånget lite avsides beläget hus, där ingen ens i sin vildaste fantasti kan tänkas sig bo, förrän nu. Alla i byn vet ju att det spökar där.
Vanen rullar också in på bilskroten, ur bilen kliver en knepig typ, kritvitt hår, lång, vasa kindknotor och solglassögon. Pratar konstigt gör han också. En tjej hoppar ur och så förändras livet för Daniel, totalt.
Det är något alldeles speciellt med henne, men inte bara på det sättet som Daniel tror, den snyggaste tjejen han någonsin träffat.
Han bara måste träffa henne igen.
/Kerstin Lidman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar