måndag 21 maj 2012

Äntligen en ny bok som jag läst!

Jag har varit bortrest ett tag och inte läst så mycket den senaste tiden, men nu ska det bli bättring. Jag har en ny hög med diverse böcker som vill bli lästa!
Fast naturligtvis har jag läst fast jag inte bloggat om det, men det har varit seg läsning, en bok som inte ville ta slut:
Mitt klimatsmarta liv av Saci Lloyd.


Av någon anledning har den tagit såå låång tid att läsa. Kanske för det  tunna språket, mycket dialog och brett mellan raderna och knappt någon beskrivning av varken personer eller miljö, det kan jag bli så trött på!
Trots detta är det en ANGELÄGEN OCH VIKTIG BOK!
 
Den handlar precis om som titeln säger - klimat. Ett klimat som kräver omedelbar ändring för annars går det åt skogen. Det gör det redan och det är bara år 2015. Om Storbritannien ska vara nå sitt koldioxidmål som världen satt upp måste de agera nu. Och det gör de genom att införa ett ransoneringskort för koldioxidutsläpp som ALLA ska ha också Laura och hennes familj.
 
Kortet har en rad med rutor i grönt och rött längs ena kanten. Det är ens hela årsranson av koldioxid, när man har nått de röda rutorna har man snart förbrukat sin ranson..Då får man påhälsning av en ransoneringsexpert (det vill man inte)
Hur ska man nu kunna leva undrar Laura. Hur ska hon kunna var ung och ha rätt till ett liv. Ransonering av livet!
Det är en ruskig bok, ibland vet jag inte om det är i verkligheten eller i boken jag befinner mig. Det känns inte alls långt borta den världen Laura lever i - med ransoneringen av t ex el. De har bara värme i huset på morgonen, alla måste åka buss, flygresor är inte att tänka på längre. Vad man än gör så ska man dra sitt kort genom en apparat.
Naturligtvis uppstår en förbjuden handel med tilldelning av koldioxidransoner. Och Lauras syster är en del i det.

Laura kämpar ändå med att vara så vanlig hon kan, trots iskalla vintrar med snöstorm och oväder, skyfall och torka om vartannat drar över landet. Är det inte snö så är det tromber, torka och annat hemskt.
Fast lätt har hon det inte i sin smått galna familj, en pappa som blir arbetslös, en knasknepig mamma och en storasyster som är pest. De är så galet knasiga att jag skrattar högt, stackars Laura. Men hon lyckas navigera sig fram genom skolan (som hon inte gillar och blir avstängd från), en pappa som ska odla upp hela trädgården och införskaffar sig en gris (!) och  en morsa som är rätt speedad.

Och allt sker i London 2015 - en verkligen läsvärd bok trots att den är tunn i språket!
Skriv bättre - författarenär när ni har ett så dant superämne!

/Kerstin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar