söndag 16 maj 2010

En makalöst bra bok! Häxa

Åh, jag har läst en så bra bok - Häxa av Celia Rees. En bok jag har tittat på så länge, den är inte ny utan skrevs för tio år sedan. Nu blev det äntligen av att jag läste den för jag skulle åka buss i många timmar och behövde något lätt - en pocketbok. Otroligt bra, början är okej men sen blir den så gripande att det knappt går att lämna den, inte ens när den är slut, den vill leva kvar och ligga i huvudet. Många tankar väcks! Läs den nu!
Den handlar om Mary som påstås vara dotterdotter till en häxa. Marys mormor bränns på bål och Mary måste fly från landet, England. Det är på 1600-talet och hon lyckas komma med en grupp religösa människor på ett skepp till Amerika - det förlovade landet. Men resa är fruktansvärd, alla är sjuka , de kommer ur kurs, maten tar slut, det är fasansfullt. Slutligen når de Amerika men livet blir inte lättare för Mary. Fanatismen breder ut sig, vem är Mary egentligen, har hon det onda ögat...
Det var längesen jag läste något så bra/Kerstin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar