tisdag 18 maj 2010

Kyssen av Jacqueline Wilson

"... jag lovar att du kommer att bli kär igen - gång på gång på gång. Det kanske inte kommer att kännas lika intensivt, inte riktigt så smärtsamt, men det kommer att kännas bättre, vänta bara ska du få se."
Just så är det, minns jag när jag läser "Kyssen". Boken beskriver den där första hypnotiserande, obesvarade kärleken som man aldrig aldrig tror att man ska komma över. Sylvie och Carl har varit bästa vänner sedan de var små och har alltid älskat varandra. Men man kan älska på olika sätt och medan Sylvie blir förtrollad av Carls skönhet och drömmer om att kyssa honom, drömmer Carl om en helt annan person.
Sylvie går i nian och förutom hennes förälskelse i Carl, får vi läsa om hur hon blir vän med tuffa och snygga Miranda, hur trött hon är på att se ut som en barnunge och om hennes mammas nya pojkvän.
I Sylvies och Carls fantasivärld - Glasvärlden, som de har haft sedan första klass, regerar kung Carlos och drottning Sylviana över ett gnistrande rike. Men vem är egentligen den där irriterande råttfångaren som tränger sig på?
Jag tycker att boken var rolig, romantisk och väldigt träffsäker! Jag kan även passa på att tipsa om Jacqueline Wilsons andra böcker, som Kära tjejer och Stressigt tjejer.
/Katarina som sträckläste

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar