torsdag 30 juni 2011

Box 101 - en superspännande och superbra bok!

Bingo, äntligen en riktigt bra bok!
Nu har jag läst flera både dåliga, tråkiga och halvtrista böcker och längtat efter något som fångar mig.
Här är den:
Box 101 av författaren Andy Mulligan, läs den ärså spännande, så bra.
Jag gillar annorlunda platser och annorlunda handlingar - böcker som man blir överraskad av. Och det blev jag verkligen av den här. (Jag hade inte läst baksidan innan)
Den utspelar sig på en gigantisk stinkande het soptipp, riktigt var den är får man föreställa sig själv. Men iallafall i ett land där skillnaderna mellan fattiga och rika är enorm.
På soptippen letar människor på allt de kan finna som ger dem lite pengar till att överleva, plast, papper, metall. Det är vuxna och barn om vartannat. De letar och letar bland smutsen, bland råttorna och skiten. Tänk fall de någon gång hittade något litet värdefull som kan ge dem ett drägligt liv.
Pojkarna Raphael och Gardo letar varje dag. Och naturligtvis plötsligt händer det:
de hittar en liten läderpung med en plånbok med pengar, mycket pengar elva hundra pesos, men det finns också en karta och en nyckel!
Vilken glädje, pengar pengar Raphael och Gardo jublar.
Nu börjar jakten, där polisen jagar nyckeln, som går till en box på tågstationen.
Vad är det för karta, var går nyckel, vems är nyckel....
Det blir otroligt spännande och man kan inte sluta läsa
Äntligen en riktigt bra bok!
/Kerstin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar