lördag 11 juni 2011

De bästa böckerna jag läst hittills i vår

Här är mina bästa böcker som jag läst under våren:

1. Stjärnkikaren av Katherine Paterson
En sorglig men ändå så bra bok om en syster och hennes lillebror som inte har det lätt. En galen mamma som tur är finns en tokig farmor i ett gammalt ruckel på landet. Och en man som mitt i natten tittar på stjärnor! 
2. Adzerk - den vita hingsten av Linn Hallberg
Härlig hästbok. Så annorlunda och så bra. Emma hamnar i Mongoliet och drömmer om att få rida den vilda vackra hingsten Adzerk över stäppen.                                                                                  
3. Syltmackor och otursliv av Anna Ehring
En underbart charmig bok om Nisse och hans pappa som älskar smörgåsar och pålägg. En tycka-mycket-om-bok.
4. Krigarprinsessans hemlighet av Zizou Corder
Så bra bok! Halo en liten bebisflicka spolas upp på stranden på en grekisk ö. På ön bor bara godhjärtade kentaurer. Vem är flickan, ingen vet. En dag tas hon tillfånga av män som vill sälja henne som slav. Mitt i det antika Grekland uppspelas sig en makalös äventyr.
5. Tack vare Winn-Dixie Kate DiCamillo.
India Opal en ensam flicka, nyss flyttat, de flyttar ständigt, hittar en raggig, lite hårlös stor och ful hund som härjar i mataffären. "Det är min hund" säger Opal och det blir hennes eller är det så att hon blir hans, hunden. En riktig hundälskar bok!
6. Älskade Danny Linzi Glass
Ännu en så fin hundälskar bok.
Bea med sina ständigt arbetande föräldrar får en hund, som blir hennes allra allra bästa kompis. Ända tills mamman glömmer stänga grinden och Danny, hunden försvinner.

Glöm inte bort Sommarboken - läs fem böcker och få en bok! Pågår hela sommaren lappar finns på biblitoeken i Ekerö centrum och Barnens eget bibliotek i Stenhamra.
/Kerstin

Så många bra böcker det finns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar