onsdag 7 december 2011

En bok till om Island! och mycket mycket mer...

Jag tänkte jag skulle läsa alla Augustnominerade böcker 2011. I  tur stod nu:                           
I den tysta minuten mellan av Viveka Sjögren.                                                          
Den kanske inte är den mest superlockande boken om man tittar på omslaget, strunta i det och läs boken istället.  Den är så fin och vacker.
Den tysta minuten mellan handlar om Island. Och den är väldigt lik Lin Hallbergs bok om Vem är du Johanna. Båda böcker handlar om två, Torvi och Joahnna som mist sina pappor. Pappor som har dött alldeles för tidigt. Pappor som inte har träffat sina barn, som kanske inte velat eller inte orkat. Både Johanna och Torvi var tvugna att lämna sitt Island och flytta med sina mammor till Sverige.
Och så handlar böckerna om Island, denna karga vackra ö som sätter sin prägel på dem som bor där. Livet är annorlunda där!
Vem är jag, var hör jag hemma? Vem är jag lik, kommer jag bli som min pappa....
Det är frågor som Torvi brottas med, Torvi som är på väg till Island efter många år i Sverige. Nu ska han vara med på begravning, hans pappa har dött. Alldeles för tidigt, alldeles för ung.
Torvi flyttade med sin mamma till Sverige när han var bara var sex år.  Sen dess har han inte hört av sin pappa, pappan har varken ringt eller kommit och hälsat på Torvi som han lovat!
Men nu, efter tio år är Torvi på väg till sin pappa och till sitt Island.
Minnena väller över Torvi när han kommer tillbaka. Han känner att här hör han också hemma.
Men vem var hans pappa och vem är han själv, Torvi. Kommer han också bli som sin pappa, som antagligen var psykisk sjuk och väldigt knepig, en ensamvarg eller galen enstöring.
Hur skulle hans liv vara om han bott kvar på Island hos sin pappa och släkten.
Frågorna är många men han lyckas hitta sina egna svar och sin egen väg.
En så vacker och finstämd bok om livet.
Läs den!
/Kerstin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar