tisdag 5 februari 2013

Ingen du känner av Christina Wahldén

Alltihop hände på sommarlovet efter nian. Vi skulle åka hem till Turkiet över sommaren som vanligt.

- Lova att du inte blir bortgift nu , sa Aida, min bästa vän. Hon lär orolig, men jag skrattade bara åt henne. Mina föräldrar är inte såna. De skulle aldrig tvinga mig att göra något jag inte ville. Vi skulle ju bara hem på semester.
Ingen du kännerSå börjar berättelsen om vad som händer Fatma. Hon tvingas gifta sig med en mycket äldre man när hennes familj är på semester deras forna hemland Turkiet. Först vill hon bara inte tro det. Hon är bortlovad till en helt okänd man. Hon protesterar, försöker att rymma men inget hjälper. Efter en kort ceremoni är hon gift med en man hon inte känner som är minst tjugo år äldre än henne.

När familjen åker hem stannar hon kvar med mannen , hans barn från första och andra äktenskapet och hans mamma. Inspärrad och bevakad i ett litet gammalt hus på turkiska landsbygden utan en chans att ta sig där ifrån.
Den enda livlinan till omvärlden är hennes mobil och de sms hon skriver till Aida. Aida är hemma i Sverige och tänker på Fatma varje dag. Hon kontaktar polisen de startat en utredning och försöker att hjälpa Fatma. Det är lättare sagt än gjort….Fatma vet inte ens vart hon befinner sig. Hon blir våldtagen av sin man och föder så småningom deras son. Hon lever ett liv hon inte valt.

Berättelsen om att giftas bort mot sin vilja berörde mig djupt. Det mest imponerande är att Fatma aldrig ger upp hoppet att bli fri. De båda flickornas vänskap är stark och blir en viktig faktor för Fatmas överlevnad. Jag sträckläste och grät. Läs den du med!

/Katarina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar