fredag 31 maj 2013

Tänk om du inte bodde i en kropp, utan bytte kropp varje dag...

Jag, EnDavid Levithan är en av mina favoriter bland författare av ungdomsböcker. Nu är han tillbaka med en ny bok! Jag, En handlar om en ovanlig själ som flyttar till en ny kropp varje dag. Så har det varit så länge hen minns. För denna själ har inget kön, utan flyttar mellan både tjejers och killars kroppar. Varje morgon vaknar En i en ny kropp. En kan bestämma över den kroppen och kan kontakta personens minne för att få viktig information. Hur ska hon bete sig nu? Varför är min mamma arg på mig? Gillar jag chili? Kommer jag ihåg läxan i kemi?

Det är inte lätt att anpassa sig och leva en annan persons liv för en dag. Att aldrig få stanna kvar eller få vara någons vän en längre tid. Justin heter den första personen En är. Han har en helt fantastisk flickvän, Rhiannon. En gör Justin mycket bättre än vad han är den dagen han är i hans kropp. En lyckas också bli kär i Rhiannon. Nästa dag och dagen efter det vaknar han upp i nya kroppar men kan inte glömma henne. En kväll i en helt annan kropp åker En flera timmar till en fest för att få träffa Rhiannon. Han säger inte vem han är, de får bra kontakt och byter mejladress. Killen En är, Nathan vaknar upp i en bil vid vägkanten utan vettig anledning. Han minns dock att någon tog kontroll över hans kropp och talar ut i tidningen om att han var besatt av djävulen. Han skickar allt argare mejl till En om att de är hen på spåren och att Nathan vill veta vad som hände. Men hur ska En kunna förklara?

En träffar Rhiannon och berättar sanningen för henne. De börjar träffas allt oftare. En kör från de olika städer hen hamnar i för att kunna träffa henne. Men det är ingen enkel historia för någon utav dem. De möter praktiska hinder och En vill inte låta sina olika kroppar göra vad som helst...För henne är det också knepigt.  Kan man älska en själ? Hur påverkas hon av att En hela tiden ändrar skepnad?

Det är en helt fantastisk bok! Jag läste långsamt och ville att de aldrig, aldrig skulle ta slut. Den väcker existentiella frågor om vår tillvaro, kärleken och vad en människa egentligen är?

/Katarina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar