måndag 7 januari 2013

Till alla Twilightälskare

Starcrossed - Helena av Josephine Angelini

Först hade jag tänkt läsa den här boken. Det var verkligen inget som lockade mig att ens läsa baksidestexten. Mest tänkte jag att den var en dålig kopia av Twilightböckerna, som jag säkert inte alls skulle gilla. Men så sa en tjej som läst den att den var så bra och handlade om de gamla grekiska gudarna!!!

Jo, det är sant. De gamla grekiska gudarna och gudasagorna. Genast blev jag nyfiken, kunde man skriva en bra bok om starcrossed och gamla grekiska gudar. Det måste jag kolla.
Är den bra då?

Jorå, den är bra och det är häftigt och kul att kunna väva in de gamla grekiska gudarna i en ny berättelse som sker idag, sånt gillar jag. Sen är den förstås väldigt lik Twiligt, snygga killar, ovetande tjejer, fantastiska gåvor (flyga, styrka etc), enstöringa stora familjer med vackra människor, starkt familjesammanhållning och ett starkt och farligt hot från en annan familjeklan...

Den utspelar sig på en enslig ö någonstans i USA. Där bor Helena med sin far, hennes mamma övergav familjen när Helena var alldeles nyfödd. Mamman har aldrig gett ett endaste livstecken ifrån sig sen dess. Vem är hon är, vad hon heter, vad hon kom ifrån, varför hon försvann - det vet inte Helena alls. Hennes pappa vill inget säga heller. Konstig. Men å andra sidan har Helena alltid kännt sig konstig och annorlunda. Lång är hon, alldeles förlång och ser konstig och märklig ut (enligt henne själv). Hon är snabb som en vind också, men vill inte visa det.

Men så händer det något som sätter hela ön i gungning, en ny stor familj flyttar till ön. Första dagen i skolan kastar sig Helena över en av
sönerna i familjen, med ett vrål slår hon ner Lucas. Slår och slår på  honom till någon kommer och skiljer dem åt.
Helena har ingen aning varför hon gjorde det..

Sen rullar allt igång, både Helena och Lucas familj är ättlingar till de grekiska gudarna och nu har en kamp börjat, en kamp om liv och död och hela världens undergång.
Spännande - ja - så läs den!

/Kerstin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar