fredag 8 mars 2013

Jag ljuger bara på fredagar

Jag ljuger bara på fredagarFör ett tag sedan var på Författardagarna där olika författare berättar om sitt skrivande och sina böcker. Mats Berggren var där och berättade om sin nya bok Jag ljuger bara på fredagar. Hans utgångspunkt är alla barn med skilda föräldrar som lever bor hos föräldrarna varannan vecka. Med de olika föräldrarna och ofta även bonusföräldrar och bonussyskon finns ofta olika synsätt och olika regler. Boken handlar om Alexander som har skilda föräldrar. En vecka bor han hos mamma, hennes man Olle och bonusbrorsan Fredrik. Den andra veckan tillbringar han hos pappan, Katarina och deras barn Klara och Kalle.

Alexander tycker inte att det är konstigt eller något problem att hans två hem är olika och har olika regler. Men när han ska välja gymnasieprogram börjar sprickan mellan hans mamma och pappa bli tydlig. De tre åker runt på Öppet Hus-kvällar på de olika skolorna. Hans mamma går på om att det gäller framtiden och kräver engagemang från Alexanders sida, medan pappan är mer laidback. Men när Alexander har en föräldrafri fest hemma hos sin mamma en fredagskväll när han egentligen skulle vara hos pappan blir föräldrarna osams. Hans pappa svarar med utgångsförbud och strängare regler, hans mamma genom att låta honom vara ute lika länge som alla andra. Föräldrarna är verkligen inte överens! Mitt i allt blir han bjuden på middag hos Julia, skolans snyggaste tjej som tydligen vill träffa honom...

Jag ljuger bara på fredagar är en rolig bok och dessutom relativt lättläst. Boken sätter fingret på hur det är att anpassa sig till olika famljekulturer som skilmässobarn. Men det som är värst är trots allt när föräldrarna bråkar och har helt olika åsikter. Mitt i allt växer ändå Alexander och börjar hitta sig själv och ta ställning till vad han vill göra i framtiden.

/Katarina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar