fredag 31 januari 2014

Skräcken på vinden

Författaren Anders Jacobsson som skriver alla Suneböckerna, Galna gatanböckerna, Bertböckerna och Håkan Bråkanböckerna, han skriver tillsammans med Sören Olsson, nu har Anders skrivit en alldeles egen bok,

Skräcken på vinden av Anders Jacobsson

"Jag heter Kip Jansson.
Jag är tio år.
Jag är gjord av guldfärg.
Min själ är grön som allas andras-
Ja, om jag nu har någon.
Jag har fem bästa syskon.
Jag ska bli farbror.
Jag har min mamma i USA och  min pappa här i hemma i Örebro"

Och Kip är en kille man gillar. Han bor med sin minst sagt förvirrade och aktiva pappa, som aldrig kan sitta still och aldrig kan uppföra sig, inte ens på ett föräldramöte, för han måste alltid säga tvärtemot.
Men Kip är en lugn som en filbunk och blir nästan aldrig arg.

Fast när hans klasskamrat Karim och Kemir har sagt chokladboll och lakritspipa till honom 100 gånger blir han alldeles ledsen och det kommer någoting svart och argt som växer i hans mage. Han springer fram och knuffar till Karim så han ramlar och börjar blöda på knät. Karim gillar att reta Kip för att han har  "halvmörkt krulligt hår och guldfärgad hud".

Efter knuffen så måste Kip be om ursäkt och Karim också. Så blir det bättre ett tag....

Marjaneh bor i samma hus som Kip och de är bästisar. Alltid hänger de ihop. Och de upptäcker något fruktansvärt som de inte vågar berätta, att det spökar på vinden i deras hus. Och den gamla damen i huset går och matar spökena!!
Fast Kip inte tror på spöken så vet han att de här spökena finns på riktigt. Nu måste de göra något men de har ingen aning om vad.

En småmysig bok om Kip, en supergullig kille man verkligen gilla, en kille som tänker och bussig.. Han står ut med sin vimsiga och knäppa pappa, för han är ju sådan.. Lätt att läsa är boken också, småkul och snabb och så gillar jag att det handlar om Örebro. Äntligen finns det en annan stad i Sverige än Stockholm.

Passar dig som är runt 9-12 år.

Kerstin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar