tisdag 23 oktober 2012

Augustpriset 2012 - nominerade böcker

Varje år delar förläggarföreningen, alla de som ger ut böcker, ut ett riktigt fint pris - Augustpriset.
Det är olika klasser och en av klasserna är Barn- och ungdomsböcker.
Sex böcker nominerades i år och det är:

Only väg is upp av Emmy Abrahanson
"Med humorn som vapen och överlevnadsstrategi beger sig Filippa till London för att förverkliga sina drömmar" så låter en del av nomineringen av boken.

Jag blundar och önskar mig något av Moa-Lin Croall
Katarina som är skolbibliotekarie i Barnens eget bibliotek skrev om boken på Boktipsbloggen, och hon gillade den verkligen, hon sträckläste den!
Läs mer här: http://ekeroboktips.blogspot.se/2012/10/jag-blundar-och-onskar-mig-nagot.html



Jag älskar Manne av Pija Lindenbaum
Pija Lindenbaum är nästan alltid nominerad till Augustpriset och har också vunnit flera gånger. Boken Jag älskar Manne är en fin liten bildernbok som handlar om ett sandlådedrama med tre barn.

Elin under havet av Sofia Malmberg
Den här boken har jag inte läst, men jag skulle väldigt gärna läsa den. I nomineringen står
 " För att hantera verkligheten öppnar sig under havets botten en fantasivärld i vilken hennes djupaste känslor förs upp till ytan. Utan att väja för ett svårt ämne skapas en utvecklingsroman där Sofia Malmberg visar stor begåvning i serien som konstart. Av de få uttalade orden är varje stavelse mitt i prick."

Jag är välden av Mårten Melin
En diktbok som har blivit nominerad! Och det är ovanligt, men så är också Mårten Melin en skicklig diktare och också en skicklig författare. Du kan läsa om flera av hans böcker här på bloggen. Skriv bara Mårten Melin i sökrutan längst upp till höger så hittar du böckerna.

A B C å allt om D av Nina Ulman
En vacker bok om bokstäver i olika färger och former. Fantasi, form och färg i en härlig kombination!

/Kersitn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar