onsdag 23 oktober 2013

Har du ätit en lyckokaka?

En lyckokaka är en liten kaka i papper och när man öppnar pappret så finns det förutom kakan en liten papperslapp där. På papperslappen står det små korta meddelanden eller kloka ord.

På Oscars först lyckokaka han får av Bie, en flicka han träffade så står det:
Uttala din högsta önska så blir den sann.

Lyckokakan av Kerstin Lundberg Hahn

Oscar har alltid önskat att han ska få normala föräldrar så där vanliga föräldrar som alla andra verkar ha.
Oscars pappa älskar att sjunga opera var han än är, som i skolan, i affären i trapphuset, och det är måttligt kul, rentav pinsamt tycker Oscar. Och hans mamma älskar att dansa, på sista klassfesten började hon dansa hiphop - jättepinsamt tyckte Oscar.

Nu har han chansen med lyckokakan och få sin önskan uppfylld.
Men han säger fel istället för att Jag önskar att mina föräldrar var mer normala blir det

- Jag önkar att jag och mina föräldrar var mer lika

Totalt fel blev det och nu börjar allt i Oscars liv gå galet.
Han säger att han vill bli stjärngosse och sjunga Staffanvisan, han svarar på ett sms som var till hans kompis att han är kär i en tjej, han spottat ut mat i matsalen - allt är jobbigt.
Hur ska han fixa till det?

Bie, den nya flickan med alla lyckokakor hjälper till. De äter upp en hel burk lyckokakor för att hitta en ny önskelapp.
Hur det går får du läsa i den här mysiga och goda boken om Oscar och om att göra bort sig och att det kanske inte är så farligt alla gånger.

Min favoritillustratör Maria Nilsson Thore har tecknat alla bilder i boken, och det gör hon så himla bra. Charmiga och fina är alla barn och berättelsen lyfts ett snäpp högre när man ser alla ljuvlia illustrationer.
En småmysig sitta i soffan och läsa högt bok för alla yngre barn!

/Kerstin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar