torsdag 22 november 2012

En otroligt bra bok!!

Jag läste en så himla bra bok igår

Jag är en pojke med tur av Monica Zak

Jag blir så glad när det finns de här fantastiska böckerna som verkligen har något att berätta och det har den här boken. Boken handlar om en pojke, Esmat som kommer från Afganistan och som nu bor i Sverige.

Det är en fruktansvärd sorglig och brutal historia men också en fin berättelse om en pojke som kan säga om sig själv "jag är en pojke med tur" trots allt han har fått genomlida i sitt liv.

Esmat, som idag är snart vuxen, finns på riktigt och hans berättelse är en sann berättelse om hur ett liv kan vara om man växer upp i Afganistan.
När jag läste den här boken (sträckläste) så öppna den verkligen upp mina ögon och jag kunde förstå hur det såg ut i Afganistan och fortfarande kan vara att leva där. Nu har allt som jag läser i tidningen om Afganistan en helt annan innebörd, jag kan se människor och deras tuffa liv bakom allt text och alla rubriker.

Vad händer med Esmat?
Jo, Esmat och hans familj, en mamma och en syster, pappan är död, antagligen var det talibanerna som dödade honom, familjen flyr för sitt liv mitt i smällkalla vintern. De flyr undan talibanerna som har tagit över deras by och styr med järnhand där. Talibanerna vill att alla flickor ska vara hemma, inte gå i skolan, inte vara ute, inte synas. Kvinnor ska vara klädda burka, en helklädd dräkt som täcker även ansiktet. De var tvugna att måla fönstren svarta på husen så ingen kan se in.
På sin flykt tappar Esmat bort sin mamma och sin syster!
Han klarar ändå av att ta sig till huvudstaden Kabul och överlever i storstaden, det är näst intill otroligt. Men han är ju en pojke med tur.
Så småningom börjar en mödosam och lång lång färd mot frihet, genom Asien och genom Europa och så småningom hamnar han i Sverige som ett av alla ensamkommande flyktingbarn.

Han är fantastik Esmat!
Boken är fantastisk!
Monica Zak är fantastisk!

Stort tack till både Esmat och Monica Zak att ni vill berätta för oss!
/Kerstin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar