onsdag 14 november 2012

Min favoritförfattare är tillbaka!

En av mina favoriförfattare är Anne Cassidy. Hon kommer från Storbritannien och skriver alltid väldigt bra ungdomsböcker. Ofta om obehagliga saker, som barn som försvinner, mammor som inte orkar, barn som skadar andra barn, ja helt enkelt tuffa och brutala böcker. Men samtidigt välskrivna och bra, och inte minst, nyanserade skildringar.

Nu har det kommit ut en ny bok av Anne Cassidy på svenska,
Tid att dö av Anne Cassidy
som jag kvickt tog och läste.
 
Det kanske inte är hennes allra bästa, de finns bättre men absolut läsvärd!
Och en väldigt snygg framsida har den också, bara för den kan man läsa boken tycker jag.
Boken handlar om Rose vars mamma försvann för fem år sedan. Hon försvann tillsammans med sin sambo Brendan. Polisen är övertygad att de är döda och har väl i princip slutat leta. Rose tror också att de är döda. Men Joshua, Roses styvbror fortsätter att leta.
Mitt i allt detta blir Rose vittne till ett mord, en kille som hon inte gillar alls, blir mördad när Rose ser det. Och ytterligare en person, Emma blir också mördad när hon väntar på Rose.

En  fjäril som kan ha betydelse!

Och så får Joshua upp ett spår från föräldrarna!


En dramatisk bok om Rose, mord, försvunna föräldrar, polisen, konstigheter och personer som är falska. Vad har hänt, och varför händer allt Rose.
Vi får inga svar ännu, detta är första delen i en triologi. Och jag kan säga att jag gärna skulle vilja läsa del 2 och del 3 just NU!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar