måndag 26 november 2012

I vått och torrt


På torsdag ska jag ha bokprat för en klass och en tjej i klassen gillar djurböcker.


Och jag har tipsat om en hel drös med djurböcker, hundböcker, hästböcker och kattböcker, och många har hon läst också.
Ibland känns det som jag har tipsat om de flesta (eller till och med ALLA) häst och hundböcker jag känner till.
Men nu lyckades jag hitta en hundbok till,
en riktig hundälskarbok!

I vått och torrt av anna Holmström Degerman

Det är en småmysig inte så lång bok för en som gillar hund och är sådär 8- 12 år.

Boken handlar förstås om hundar försåss, speciellt en hund som heter Yllet, en Shetland sheepdog.
Yllets matte heter Lova och Lovas bästis heter Madde.

Tjejerna blir lovade att få följa med på en riktig hundutställning, i Sundsvall. Med 2 övernattningar!
Ja, det kunde vara fantastiskt kul, en dröm om inte bara...
Lova kan inte sova borta. Det är det mest hemskaste hon vet. Hur ska hon klara detta. Hon vill ju så otroligt gärna följa med på hundutställning, och Yllet ska hon få ställa ut! Vilken dröm.

Sen strular det till sig i klassen också, när en ny flicka dyker upp. Andrea, heter flickan. Och hennes pappa har också hundar, fem likadana som Yllet, och hästar han också, och en pool och ett stort stort hus. Tyvärr bor Andrea inte hos sin pappa. Madde tycker att det låter märkligt med Andrea som har precis allting men det tycker inte Lova alls.

En fin bok om hundar och att våga!
/Kerstin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar